Google agenda: taken

Google agenda taken

Gebruik je Google agenda? Daarin zitten veel mogelijkheden zoals afspraken maken (duhh), kleurtjes geven aan afspraken, mensen uitnodigen, bijlages bijvoegen, adressen op laten zoeken van de afspraak, andere agenda’s openen (met bijvoorbeeld de maanstanden of de weersverwachting) en je agenda delen. Ik maak er gretig gebruik van. Zo kwam ik laatst achter de mogelijkheid om ook je taken zichtbaar te maken in Google agenda.

Als je werkt in je gmail online, kun je een takenlijst bekijken. Maar één van de nadelen, vind ik zelf, van deze lijst is het ontbreken van de mogelijkheid om reminders te krijgen. Je kan een einddatum toevoegen, maar dat is nergens zichtbaar, anders dan in de takenlijst zelf.

gmail takenOm naar de takenlijst in Gmail te gaan:

  1. Ga links bovenaan naar Gmail en klik op het driehoekje
  2. Je krijgt dan 3 opties (Gmail, contactpersonen, taken)
  3. Kies taken en er komt een pop-up met de takenlijst. Als je deze open laat staan bij het afsluiten van gmail, zal deze de volgende keer bij het opstarten ook opstarten

Om de takenlijst zichtbaar te maken in Google agenda:

  1. Open Google agenda
  2. klik op ‘mijn agenda’s’
  3. vink het hokje ‘taken’ aan

google_agenda_taken

De taken worden nu zichtbaar aan de rechter zijkant. Als je een einddatum toevoegt aan de taak, zal deze zichtbaar worden in de agenda. Je kan de kleuren van de taken nog veranderen naar de kleur van wens.

google_agenda_takenlijst

Achtergrond:

Google heeft een concept ontwikkeld om online met allerlei (zakelijke) tools aan de slag te kunnen. Dit is een ander concept dan Microsoft die programma’s heeft ontwikkeld die ook offline werken. Of office producten ook echt vervangen zullen gaan worden door Google, vraag ik me af. Maar er zitten kansen in, als je leert anders te werken/denken/organiseren. Sinds een paar maanden ben ik projectleider, waarbij ik vreselijk moet flex-werken. Maar niet alleen overal aan het werk, het werk moet ook nog eens uitwisselbaar en inzichtelijk zijn. Ik heb de stap genomen om met Google producten aan de slag te gaan.

Philippe Abbing

20 thoughts on “Google agenda: taken

  1. In ‘

    In mijn agenda’s’ kan ik geen hokje ‘taken’ aanvinden omdat deze er niet (meer) is. Hoe kan ik dit terugkrijgen?

    Zie onderstaande uitleg hierover:
    Om de takenlijst zichtbaar te maken in Google agenda:
    Open Google agenda
    klik op ‘mijn agenda’s’
    vink het hokje ‘taken’ aan

    • Beste Wil

      Het aanvinkhokje is weg, maar je kan gewoon op het woord ‘taken’ klikken bij ‘mijn agenda’s’ dan wordt deze zichtbaar (of juist weer onzichtbaar.

    • Bij mij stond er herinneringen ipv taken. Toen ik klikte op het pijltje rechts naast herinneringen, was daar de optie om taken in te stellen, ipv herinneringen.

  2. Ik heb hetzelfde probleem als Wil.
    Aan de linker kant onder Mijn agenda’s staat het woord Taken niet meer (ik heb die perongeluk een keep weggeklikt en krijg m niet meer terug.
    Enig idee hoe ik die weer terug kan krijgen onder Mijn agendas?

  3. Ik heb hetzelfde probleem als wil en nathalie. de optie ‘taken staat niet meer onder ‘mijn agenda’s’.

  4. Ik heb hetzelfde probleem als Wil en Nathalie, zou ook heel graag taken kunnen aanvinken om er mee te werken

  5. Wil en Nathalie : dit heb ik op internet gevonden en het werkt maar je moet het in het Engels laten staan want toen ik het terugzette in het Nl verdween het weer.

    “De nieuwe optie Taken voorziet u van een handige takenlijst binnen Gmail.

    Taken zijn daarentegen wel te gebruiken voor iedereen. De functie moet wel even aangezet worden via Gmail Labs, te vinden op het tabblad binnen het menu Instellingen. Ziet u dit tabblad niet? U activeert het door bij Instellingen te kiezen voor de Engelse taal. Schakel dan Taken in (bovenste optie) en zet Gmail weer in het Nederlands.
    Door te klikken op Taken haalt u de takenlijst tevoorschijn, waarna u een taak in kunt geven. Door op Enter te drukken maakt u een nieuwe taak aan, en met de Ctrl-toets in combinatie met de pijltjestoetsen verandert u de volgorde. Verder is het mogelijk een datum toe te voegen aan een taak, hoewel er helaas geen koppeling is met Google Agenda. Hebt u een actiepunt uitgevoerd, dan kunt u het op de lijst aanvinken als voltooid, zoals een goede to-do-list betaamt. U kunt één of meerdere lijsten aanmaken, maar helaas – en opmerkelijk genoeg – is het niet mogelijk om ze te delen met andere gebruikers. Jammer, want dat zou deze extra optie ideaal maken!”

  6. Hallo allemaal,
    Nu ik hier handige tips zie staan, zou ik graag ook een oplossing willen horen aangezien ik het niet op internet kan vinden.

    Ik wil mijn afspraak in mijn agenda een andere kleur geven. Je krijgt van google een aantal kleuren die je kunt aanklikken. Nou staat ‘mijn kleur’ er niet tussen. Hoe los ik dit op?
    Als je je gehele agenda een andere kleur wilt geven, kan je zelfs tot op RAI-code precies de kleur aanpassen. Kan je dit ook doen met alleen één afspraak kleur aanpassen en hoe doe je dit dan?

    Alvast bedankt !

  7. Hoi! Weet iemand of het ook mogelijk is om je takenlijst te delen? Ik heb een agenda gedeeld, maar de bijbehorende takenlijst is voor de rest onzichtbaar. Is het mogelijk om deze ook te delen, zodat de leden deze ook kunnen zien en afvinken?

  8. in Googlekalender op mijn laptop kan ik taken invullen per dag maar die zie ik n iet op mijn mobiel. In mijn mobiel kan in Googlecalendar herinneringen invullen maar die zie ik niet in mijn pc. Hoe los ik dit op. Graag zie ik taken zoals in mijn pc ook op mijn mobiel.

  9. hey,

    Overal kan je de taken raadplegen in je agenda op je gmail zolang je maar aan de pc zit heb ik de indruk, is er een mogelijkheid dit ook op je smartphone te zien ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *